Sabtu, 7 Mei 2016

Hirisan bawang Dan lada bersama kentang Dan ikan bilis

NI resepi ringkas jer Malu pulak saya nak bg ๐Ÿ™Š
Ok lah Sy sertakan resepi di bawah cara2 take note ok
* maaf jika Ada kekurangan
Bismillahhirrahmannirrahim

1- 10 Biji kentang dikupas,didadu Dan digoreng garing ketepikan 
2- Sambil Goreng kentang tu bole lah basuhkan RM5 ikan bilis Dan toskan
3- Kemudian kupas bawang besar 3 labu hiriskan
Kupas 5 ulas bawang putih hiriskan
Buang kan tangkai 15 batang cilipadi hijau Dan merah kemudiaan di hiris dicuci Dan ditoskan
4- Setelah siap Goreng kentang boleh lah 
5-Goreng garing semua ikan bilis yg di toskan tadi dlm minyak yg sama
6- Setelah itu bole di kurang kan minyak yg Kita gunakan menggoreng kentang dan ikan bilis tadi untuk menumis (cuma tinggalkan secukupnya bergantung kuantiti kentang yg digoreng tadi ....)
7- apabila 
minyak dah panas 
8- Tumiskan hirisan bawang Dan lada tadi sehingga hampir garing
9- masukkan kentang
10- masukkan ikan bilis
11-  garam ( jgn bnyk Sbb ikan bilis dah masin) masukkan perasa jika suka secukupnya 
Bole dihidangkan dengan perahan limau nipis atau kasturi optional
Sekian semoga faham ya๐Ÿ˜…






Popiah sayuran berketam resepi ku

Lain2 pic sila ke FB Saya Nurelya Zairithyan 
Jgn lupa LIKE Dan add friend ❤️❤️❤️
Cekidot resepi teruihhh ler







Sambal ketuk

resepinyer:-
Bahan2
Lada padi 20 biji
Bwg besar sebiji
Ikan bilis RM3
Limau nipis sebelah
Garam gula

Semua diatas kecuali Ikan bilis di goreng sebentar angkat
Ketepikan
Kemudian goreng Ikan bilis sampai garing angkat dan ketepikan
 Tumbuk semua bahan sehingga lumat kecuali ikan bilis Tumbuk sedikit kasar
Kemudian tambahkan garam dan gula secukup rasa 
Perahkan limau nipis
Gaul sebati 
Sedia utk dinikmati


Air soda herba@ soda herbs drink

NI ya resepi air herba@soda herbs receipt
Cara nk buat air herba@Air Soda Herbs:-
1 botol air aiskrim soda
1liter air masak
1 tin laici
2 biji lemon (hiris nipis)
7-8 biji asam boi
2 batang serai (ketuk)
Beberapa helai Daun pudina
Ais batu secukupnya

Cara2
Campur kesemua bahan dan sedia di hidang

Lain2 pic sila ke FB Saya Nurelya Zairithyan 
Jgn lupa LIKE Dan add friend ❤️❤️❤️



creamy cheese cup corn

Assalam geng , Arini saya buat kan anak2 cemilan yg tersenang tuk dibuat diabad ni iaitu "creamy cheese cup corn"
 Lau sudi leh cekidot pic cecara wat๐Ÿ˜
Resepinya lbh kurang camni ok
Bahan2 yg Ada kt dapur keju,mayonis,butter,gula&garam
Rebus / steam jagung
Toskan air tapi x perlu sejukkan jagung ni
X Ada sukatan utk semua bahan yg saya gunakan semuanya sesedap dan secukup rasa Kita sendiri masukkan dalam jagung yg masih panas kacau rata sehingga sebati

Lain2 pic sila ke FB Saya Nurelya Zairithyan 
Jgn lupa LIKE Dan add friend ❤️❤️❤️





Taraaaaa siap sudah jagung cawan berkrim keju utk 5 Ank saya ๐Ÿ˜‹